Post by fadzli daud on Mar 26, 2010 13:53:45 GMT 8
26 March 2010
Our Reference: PHUKB/DB/18
[Lihat Senarai Agihan]
Yang Berbahagia Tan Sri/Dato
PROJEK UKAY BISTARI – RAYUAN SEMULA PERMOHONAN UNTUK MELINDUNGI HAK PEMBELI
Rujuk :
(A) Surat kami PHUKB/DB/17 bertarikh 23 Feb 2010 yang masih tidak di jawab oleh pihak tuan.
(B) Surat kami PHUKB/DB/17 bertarikh 17 March 2010
(C) Email dari Ir Lai Liang Koong bth 23 March 2010
(D) AKTA 118 Bahagian V Perkara No 11 dan 12
1. Rujuk A , B dan C berkaitan dengan perkara tajuk.
2. Kami petik perenggan berikut dari rujuk C dibawah perkara 11 (1) dimana ianya menyatakan
Where on his own volition a licensed housing developer informs the Controller or where as a result of an investigation made under section 10 or for any other reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers or is about to suspend his building operations or is carrying on his business in a manner detrimental to the interests of his purchasers, the Minister may without prejudice to the generality of the powers of the Minister to give directions under section 12 for the purpose of safeguarding the interests of the purchasers of the licensed housing developer.
3. Daripada perenggan diatas, jelas sekali AKTA memerlukan Menteri KPKT perlu menggunakan kuasanya untuk melindungi hak pembeli apabila pemaju telah memenuhi syarat berikut seperti didalam AKTA
a. ... reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers
b. .. or is carrying on his business in a manner detrimental to the interests of his purchasers...
4. Alasan 3 (a) diatas di dokongi dengan fakta berikut
a. Projek sepatutnya sudah disiapkan pada 2005/2006 tetapi sehingga kini gagal di siapkan
b. PHUKB telah bersetuju membeli peluang terakhir dengan menyokong pelan penstrukturan dimana syarikat telah di berikan perlindungan dibawah Akta Syariakat 176 selama setahun. Pembeli di janjikan bahawa projek akan di siapkan sebelum May 2009 tetapi gagal.
c. PHUKB telah meminta kerajaan negeri selangor untuk membantu sejak Oktober 2008 dan kerajaan negeri telah memasukkan RSS consultant untuk membantu menyiapkan projek. Tarikh penyiapan yang di janjikan telah dianjak 3 kali dan sehingga kini, tarikh baru telah diberikan pada hemat kami tarikh ini juga tidak boleh di penuhi.
Berlandaskan alasan 4(a) hingga 4(c) jelas sekali pemaju telah memenuhi keperluan akta “... reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers”
5. Alasan 3 (b) di dokongi oleh fakta berikut
a. Pemaju telah mengiklan bahawa projek ini diuruskan oleh Talam Corporation tetapi ini adalah tidak benar. Ini ialah satu tindakan menipu pembeli. (Brochure disertakan)
b. Pemaju meletakkan pengawal syarikat sebagai Pengarah bagi tujuan melindungi pemegang kuasa yang sebenar. Pengarah syarikat ini tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang perjalanan perniagaan syarikat dan tidak mempunyai sebarang kuasa sebagai ahli lembaga pengarah dan memastikan syarikat bergerak dibawah norma norma corporate governance.
6. Mengikut pegawai perundagan kami, kuasa menteri tidak ada had. Kami memohon agar pembeli tidak di bebankan lagi sehingga pemaju menunujukkan kemampuan dan memasukkan dana kedalam akaun HDA sebelum di benarkan membuat sebarang inbois baru kepada pembeli.
7. Oleh itu kami merayu dan memohon agar Menteri menggunakan kuasa beliau bagi mengambil tindakan berikut melalui kuasa beliau dibawah Bahagian V 11(1)(a) yang menyatakan (a) direct the licensed housing developer in question to take such steps as he may consider necessary to rectify any matter or circumstance;
a. Tindakan yang di cadangkan ialah
i. Mengarah syarikat supaya menghenti pengeluaran inbois baru kepada pembeli sehingga pemaju memasukkan dana sebanyak RM10 juta didalam akaun HDA. Pemaju hendaklah di beri tempoh tidak lebih dari 30 hari didalam memenuhi arahan ini.
ii. Kegagalan pemaju berbuat demikian, akan membuka ruangan bagi KPKT mengambil tindakan lain yang di fikirkan perlu.
8. Kami ingin mencadangkan agar pihak Kementerian turut membentuk satu jawatan kuasa bersama yang berasingan yang di anggotai oleh KPKT, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, AG Chambers dan PHUKB bagi mencari satu pendekatan agar tekanan undang undang di gunakan bagi memaksa pengarah sebenar syarikat dan kuasa di balik tabir di dalam memenuhi tanggungjawab mereka.
Sekali lagi kami merayu dan memohon penggunaan kuasa Menteri dibawah Akta 118 (Seksyen V, No 11 dan 12) bagi melindungi hak pengguna. Kerjasama dan tindakan segera tuan amat di hargai kerana pembeli sekarang terperangkap di dalam terpaksa memenuhi obligasi mereka didalam perjanjian jual beli dan pemaju tidak perlu berbuat demikian.
9. Terimakasih.
Dr Mohamed Rafick Khan bin Abdul Rahman
Pengerusi
Senarai Agihan
(1) Tan Sri Sidek bin Hj Hassan
Ketua Setiausaha Negara
Pejabat Ketua Setiausaha Negara Aras 4,
Blok Timur,
Bangunan Perdana Putra Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 Putrajaya, Malaysia.
(2) YBH Dato Ahmat bin Kabit
Ketua Setiausaha
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Paras 3-7, Blok K, Peti Surat 12579,
Pusat Bandar Damansara,
50782 Kuala Lumpur, Malaysia.
(3) YBH. Dato Zainuddin bin Tala
Timbalan Ketua Pengarah (Operasi)
Jabatan Perumahan Negara
Aras 6, Blok F Utara
Pusat Bandar Damansara
50782 Kuala Lumpur
Our Reference: PHUKB/DB/18
[Lihat Senarai Agihan]
Yang Berbahagia Tan Sri/Dato
PROJEK UKAY BISTARI – RAYUAN SEMULA PERMOHONAN UNTUK MELINDUNGI HAK PEMBELI
Rujuk :
(A) Surat kami PHUKB/DB/17 bertarikh 23 Feb 2010 yang masih tidak di jawab oleh pihak tuan.
(B) Surat kami PHUKB/DB/17 bertarikh 17 March 2010
(C) Email dari Ir Lai Liang Koong bth 23 March 2010
(D) AKTA 118 Bahagian V Perkara No 11 dan 12
1. Rujuk A , B dan C berkaitan dengan perkara tajuk.
2. Kami petik perenggan berikut dari rujuk C dibawah perkara 11 (1) dimana ianya menyatakan
Where on his own volition a licensed housing developer informs the Controller or where as a result of an investigation made under section 10 or for any other reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers or is about to suspend his building operations or is carrying on his business in a manner detrimental to the interests of his purchasers, the Minister may without prejudice to the generality of the powers of the Minister to give directions under section 12 for the purpose of safeguarding the interests of the purchasers of the licensed housing developer.
3. Daripada perenggan diatas, jelas sekali AKTA memerlukan Menteri KPKT perlu menggunakan kuasanya untuk melindungi hak pembeli apabila pemaju telah memenuhi syarat berikut seperti didalam AKTA
a. ... reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers
b. .. or is carrying on his business in a manner detrimental to the interests of his purchasers...
4. Alasan 3 (a) diatas di dokongi dengan fakta berikut
a. Projek sepatutnya sudah disiapkan pada 2005/2006 tetapi sehingga kini gagal di siapkan
b. PHUKB telah bersetuju membeli peluang terakhir dengan menyokong pelan penstrukturan dimana syarikat telah di berikan perlindungan dibawah Akta Syariakat 176 selama setahun. Pembeli di janjikan bahawa projek akan di siapkan sebelum May 2009 tetapi gagal.
c. PHUKB telah meminta kerajaan negeri selangor untuk membantu sejak Oktober 2008 dan kerajaan negeri telah memasukkan RSS consultant untuk membantu menyiapkan projek. Tarikh penyiapan yang di janjikan telah dianjak 3 kali dan sehingga kini, tarikh baru telah diberikan pada hemat kami tarikh ini juga tidak boleh di penuhi.
Berlandaskan alasan 4(a) hingga 4(c) jelas sekali pemaju telah memenuhi keperluan akta “... reason the Controller is of the opinion that the licensed housing developer becomes unable to meet his obligations to his purchasers”
5. Alasan 3 (b) di dokongi oleh fakta berikut
a. Pemaju telah mengiklan bahawa projek ini diuruskan oleh Talam Corporation tetapi ini adalah tidak benar. Ini ialah satu tindakan menipu pembeli. (Brochure disertakan)
b. Pemaju meletakkan pengawal syarikat sebagai Pengarah bagi tujuan melindungi pemegang kuasa yang sebenar. Pengarah syarikat ini tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang perjalanan perniagaan syarikat dan tidak mempunyai sebarang kuasa sebagai ahli lembaga pengarah dan memastikan syarikat bergerak dibawah norma norma corporate governance.
6. Mengikut pegawai perundagan kami, kuasa menteri tidak ada had. Kami memohon agar pembeli tidak di bebankan lagi sehingga pemaju menunujukkan kemampuan dan memasukkan dana kedalam akaun HDA sebelum di benarkan membuat sebarang inbois baru kepada pembeli.
7. Oleh itu kami merayu dan memohon agar Menteri menggunakan kuasa beliau bagi mengambil tindakan berikut melalui kuasa beliau dibawah Bahagian V 11(1)(a) yang menyatakan (a) direct the licensed housing developer in question to take such steps as he may consider necessary to rectify any matter or circumstance;
a. Tindakan yang di cadangkan ialah
i. Mengarah syarikat supaya menghenti pengeluaran inbois baru kepada pembeli sehingga pemaju memasukkan dana sebanyak RM10 juta didalam akaun HDA. Pemaju hendaklah di beri tempoh tidak lebih dari 30 hari didalam memenuhi arahan ini.
ii. Kegagalan pemaju berbuat demikian, akan membuka ruangan bagi KPKT mengambil tindakan lain yang di fikirkan perlu.
8. Kami ingin mencadangkan agar pihak Kementerian turut membentuk satu jawatan kuasa bersama yang berasingan yang di anggotai oleh KPKT, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, AG Chambers dan PHUKB bagi mencari satu pendekatan agar tekanan undang undang di gunakan bagi memaksa pengarah sebenar syarikat dan kuasa di balik tabir di dalam memenuhi tanggungjawab mereka.
Sekali lagi kami merayu dan memohon penggunaan kuasa Menteri dibawah Akta 118 (Seksyen V, No 11 dan 12) bagi melindungi hak pengguna. Kerjasama dan tindakan segera tuan amat di hargai kerana pembeli sekarang terperangkap di dalam terpaksa memenuhi obligasi mereka didalam perjanjian jual beli dan pemaju tidak perlu berbuat demikian.
9. Terimakasih.
Dr Mohamed Rafick Khan bin Abdul Rahman
Pengerusi
Senarai Agihan
(1) Tan Sri Sidek bin Hj Hassan
Ketua Setiausaha Negara
Pejabat Ketua Setiausaha Negara Aras 4,
Blok Timur,
Bangunan Perdana Putra Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 Putrajaya, Malaysia.
(2) YBH Dato Ahmat bin Kabit
Ketua Setiausaha
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Paras 3-7, Blok K, Peti Surat 12579,
Pusat Bandar Damansara,
50782 Kuala Lumpur, Malaysia.
(3) YBH. Dato Zainuddin bin Tala
Timbalan Ketua Pengarah (Operasi)
Jabatan Perumahan Negara
Aras 6, Blok F Utara
Pusat Bandar Damansara
50782 Kuala Lumpur